Fotografi boleh didefinasikan sebagai satu proses rakaman cahaya. Kualiti sesuatu gambar itu bergantung kepadaa ketelitian kita dalam memilih cahaya.
Teknik
fotografi
Potret dibawah sinaran matahari
·
Kekuatan cahaya sebegini akan menghasilkan
bayang-bayang yang jelas kelihatan di bawah hidung dan mata subjek.Bayang
bayang ini amat mengganggu pemerhatian kita.
·
Salah satu cara untuk mengatasi masalah ini
ialah dengan menubah posisi subjek ke tempat yang redup,dimana subjek tidak
lagi diterangi oleh cahaya matahari tetapi subjek akan diterangi oleh cahaya
yang terpantul dari langit.
·
Cahaya dari langit amat luas dan ia nya
tersebar.Cahaya yang tesebar tidak akan menghasilkan bayang bayang yang jelas.
·
Katakan kita hendak mengambil gambar
subjek dihadapan OBJEK yang disinari oleh cahaya matahari yang terik,kita tak
perlu la mengubah posisi SUBJEK ini kerana OBJEK yang terkena sinaran matahari
tadi telah memantulkan cahaya yang baik untuk SUBJEK kita.
·
Kita akan dapat pencahayaan yang baik jika
kita rajin menunggu,lihat perubahan matahari dan kesan sinaranya.Selalunya
waktu awal pagi dan waktu senja adalah waktu yang amat menarik dan cahaya nya
cukup seimbang antara SUBJEK dan BACKGROUND
·
menggunakan REFLECTOR untuk memantulkan
cahaya pada SUBJEK.Pembantu fotografer yang selalu pegang reflector ini.Mereka
juuga meletakan REFLECTOR bewarna perak,emas atau putih dibawah SUBJEK untuk
membantu lagi pantulan cahaya Ke arah SUBJEK,lantas mengurangkan bayang bayang.
·
Cahaya tiruan.Apabila kita menggunakan FLASH dan
dihalakan ke SUBJEK,ianya akan membesarkan lagi kawasan pencahayaan itu.Cahaya
dari FLASH akan mengisi dan mengurangkan bayang bayang pada SUBJEK.Proses ini
dikenali sebagai FILL FLASH.
·
FLASH elektronik mempunyai sama warna seakan
akan matahari sekitar waktu tengahari.Jika kita menggunakan FLASH pada waktu
ala pagi atau senja,hasilnya seperti tidak asli.Profesional mengatasi masalah
ini dengan memasang GEL bewarna dihadapan FLASH.
Setting
& Control
Tidak ada setting dan control yang ditetapkan.Ia berubah
mengikut kreativiti dan keadaan tetapi ini hanya sebagai Panduan:
Histogram
·
Histogram ialah salah satu cara untuk
menentukan Imej yang dirakam mempunyai EXPOSURE(dedahan cahaya) yang cukup atau
pun tidak.Kita tak perlu bergantung pada LCD kamera yang mungkin tidak tepat.
·
Histogram mempamirkan secara digital
maklumat dan data Imej yang dirakam.
·
Ianya terdiri dari graf piksel berdasarkan
kecerahan
·
Jika imej yang dirakam itu
gelap,Gambarajah pada graf akan lebih tertumpu pada sebelah kiri manakala jika
imej yang dirakam itu gelap gambarajah akan lebih tertumpu pada sebelah kanan.
·
Imej yang cukup pencahayaanya akam
mempunyai graf yang sekata dimana tiada lebihan tertumpu pada kiri dan kanan
graf.Graf akan menunjukan seakan sebuah bukit yang mempunyai satu puncak sahaja
ditengah.
·
Jika imej yang dirakam itu menunjukkan
lebihan pada kiri atau kana graf,eloklah kita membetulkan nilai APERTURE &
SHUTTER kita.Bagi yang tiada fungsi ini,gunakanlah EV seperti yang telah
dibincangkan.
·
Kebanyakan kamera sekarang sudah mempunyai
fungsi histogram yang akan muncul di LCD anda sebelum anda merakam imej.Ini
sangat membantu.
Burst Mode
·
Fungsi yang membolehkan kita merakam imej
dalam kuantiti yang banyak hanya dalam sesaat.
·
Fungsi ini elok digunakan untuk merakam
SUBJEK yang bergerak. Supaya tidak terlepas saat saat yang beharga,Terutamanya
acara sukan.
·
Apabila fungsi ini diaktifkan,kamera akan
merakam imej SUBJEK dalam kelajuan 3 hingga 5 imej per saat.Laju bukan? Kamera
dSLR mempunyai kelajuan yang lebih tinggi sekitar 9 imej sesaat.
Fungsi
kawalan Manual,Aperture Priority dan Shutter Priority
·
Dail kawalan MANUAL, APERTURE PRIORITY dan
SHUTTER PRIORITY terletak diatas kamera. Dail ini tertera A/S/M pada kamera
Olympus dan Nikon. Berlainan pada canon Av/Tv/M. Av untuk fungsi APERTURE
PRIORITY dan Tv untuk fungsi SHUTTER PRIORITY.
·
Seperti yang telah dibincangkan sebelum
ini, fungsi APERTURE PRIORITY adalah untuk mengawal bukaan Lensa dan fungsi
SHUTTER PRIORITY adalah untuk mengawal berapa lama SHUTTER dibiarkan
terbuka.Faham tak setakat ini?
·
Fungsi kedua dua ini mempunyai hubungkait
untuk menghasilkan imej yang berkualiti
·
Pada fungsi otomatik, Kamera akan
menentukur sendiri gabungan nilai APERTURE dan SHUTTER SPEED dan kadang kadang
fungsi otomatik ini tidak memberikan hasil mengikut apa yang kita
inginkan.Disinilah fungsi APERTURE PRIORITY dan SHUTTER PRIORITY diperlukan.
·
Kita sendiri akan mengawal nilai APERTURE
bila kita menggunakan fungsi APERTURE PRIORITY manakala kamera akan mengubah
nilai SHUTTER SPEED mengikut kesesuaian nilai APERTURE yang kita tentukan.Begitulah
sebaliknya.
·
Dalam fungsi APERTURE PRIORITY Apabila
kita menggunakan nilai APERTURE yang tinggi seperti f8 atau f10,ini bermaksud
bukaan lensa adalah kecil. Ini akan menyebabkan kamera memilih nilai SHUTTER
SPEED yang amat rendah. Keadaan ini agak rumit sedikit jika kita mempunyai
tangan yang bergetar atau jika kita tidak menggunakan tripod imej yang terhasil
kemungkinan besar akan kabur.
Kawalan
ISO
·
Terma ISO ini dibawa dari era kamera
filem. Filem yang digunakan diklasifikasikan mengikut kelajuan filem iaitu
nilai kepekaan filem terhadap cahaya.
·
Sekarang, terma ISO masih lagi diguna
pakai dan membawa maksud dan kegunaan yang sama Cuma ianya diaplikasikan ke
sensor digital
·
Kita kadang kadang menghadapi masalah
untuk mengambil gambar dalam keadaan sekitaran yang gelap,jika gambar yang
diambil itu pasti akan kabur dan gelap.Disinilah peranan ISO berfungsi,Cuma
dengan meningkatkan nilai ISO dan seterusnya kita mampu meningkatkan nilai
APERTURE dan nilai SHUTTER SPEED.
·
ISO memberikan kita kebebasan dan
kemampuan untuk merakam imej di dalam keadaan yang gelap dan pencahayaan yang
tidak sekata.
·
Kekurangan ISO ini terletak pada nilainya.
Semakin tinggi nilai yang kita tetapkan semakin banyak NOISE yang terhasil.
·
NOISE adalah biji-bijian yang terhasil
pada imej yang dirakam. Juga dalam bentuk piksel halus yang bewarna yang tidak
sepatutnya berada didalam imej.
·
Rakamlah imej dalam beberapa nilai ISO
yang berlainan dan perhatikan yang mana satu boleh diterima.
Komposisi
Asas
Selain EXPOSURE(Pencahayaan) dan FOCUS yang
baik,pemilihan komposisi juga memainkan peranan dalam menghasilkan imej yang
berkualiti.Berikut ialah cara cara yang mudah sebelum kita menentukan
komposisi:
FILTERING
·
Filtering atau dalam bahasa Malaysia
bermaksud penapisan.
·
Ramai yang terlepas pandang konsep ini.
·
Konsep ini sebenarnya mudah seperti
“tolong alihkan pasu di belakang” atau kekiri sedikit”.
·
Apabila kita melihat melalui VIEW FINDER
,tanyakan diri anda samada imej itu terlalu berserabut atau ada sesuatu yang
tak kena.
·
Selalunya gambar yang bagus hanya
mempunyai satu idea iaitu tiada gangguan selain subjek.
·
Alihkan subjek atau ubah latar belakang
dan pastikan tiada unsur unsur lain yang boleh mengganggu subjek.
·
Fotografi semuanya tentang komunikasi,Cuba
sematkan dalam ingatan kita apa tujuan dan mengapa kita merakam imej
itu.Sesuatu yang perlu disampaikan pada para penonton atau untuk diri kita
sendiri.Baru dikatakan komunikasi yang berkesan.
FRAMING
·
Mata kita merupakan Kurniaan ALLAH yang
amat menakjubkan.Bila kita lihat pada OBJEK dengan sepenuhnya dan dengan itu
hampir setiap benda di sekeliling kita seakan akan tidak wujud.Hanya OBJEK itu
sahaja didalam Pemerhatian kita.
·
Kamera tidak mempunyai ciri ciri sebegini.
·
Jurugambar amatur selalunya hanya memberikan
tumpuan hanya pada SUBJEK yang ingin dirakam.
·
Perhatikan keadaan sekeliling samada ia
mempunyai hubungkait dengan SUBJEK atau tidak. Ini kerana kemungkinan elemen
elemen dari luar akan memberikan impak yang lebih berkesan pada SUBJEK.
BALANCE-THE ART OF COMPOSITION
·
Kebanyakan kursus seni dan rekacipta
mengetengahkan kepentingan BALANCE(keseimbangan).
VISUAL WEIGHT
·
COMPOSITION keseluruhanya ialah memastikan
elemen elemen didalam imej tampak seimbang
·
Untuk mendapatkan keseimbangan
ini,Pastikan imej yang akan dirakam itu mempunyai VISUAL WEIGHT.
·
Perhatikan Corak,tekstur atau kecerahan
yang mana akan membuatkan imej itu menjadi tumpuan.
·
Seperti contoh; sekuntum bunga merah
berlatarbelakangkan pokok hijau yang gelap.sudah tentu mata kita hanya akan
tertumpu pada bunga itu. contoh ini menunjukan imej ini mempunyai VISUAL WEIGHT
yang terhasil disebabkan warnanya yang kontra.
BALANCING ACT
·
Untuk menghasilkan gambar yang seimbang,
kita haruslah mengubah posisi SUBJEK itu berdasarkan VISUAL WEIGHTnya
TYPES
OF BALANCE
SYMMETRICAL
·
Keseimbangan yang paling asas.Dimana
elemen yang mempunyai VISUAL WEIGHT tadi berada di tengah tengah gambar.Elemen
ini mempunyai keseimbangan yang ketara.
·
apabila subjek berada diatas air. Maka akan
terhasil imej yang nyata dan tidak nyata pada permukaan air itu dari tindakan
pembiasan,Ini juga dikenali sebagai SYMMETRICAL BALANCE
ASYMMETRICAL
·
Elemen yang mempunyai VISUAL WEIGHT tadi
berada di luar titik tengah.Elemen ini tidak semestinya mempunyai hubungkait
dengan pembiasan cahaya.
RULES OF THIRD
·
Panduan yang berguna apabila kita ingin
merakam SUBJEK yang berada di luar kawasan titik tengah.
RULES OF THIRD
ini juga dikenali sebagai RO3.
·
Mempunyai 3 garis lintang dan 3 garis
menegak,dimana untuk menghasilkan imej yang seimbang,kita bolehlah memastikan
SUBJEK berada pada mana mana antara titik yang bersentuhan yang terhasil dari
garis garis ini.
LEADING LINE
·
LEADING LINE ini tidak akan terhasil jika
kita tidak berhati hati dalam menghasilkanya.Garisan ini seharus nya membawa
kita ke SUBJEK atau dari SUBJEK. Pastikan sudut ketika merakam gambar itu
sedikit kreatif dan bersesuaian. Mulakan LEADING LINE ini dari satu sudut imej
akan memberikan impak yang cantik.
TEKNIK
MENGAMBIL GAMBAR
WAKTU MALAM DAN CAHAYA YANG SAMAR
·
FLASH
Jangan
nyalakan FLASH, sebaliknya gunakan EXPOSURE yang lama.Jika mempunyai mode
MANUAL,dan ubahlah setting APERTURE pada bukaan kecil dan SHUTTER SPEED yang
panjang.Bagaimana jika tiada fungsi MANUAL? Jangan risau, kamera kita masih
mempunyai fungsi NIGHT MODE. Walaupun pengawalan keatas fungsi ini terhad,ia
tetap membantu.
·
TRIPOD
Gunakan
tripod. Ini kerana apabila kita menggunakan SHUTTER SPEED yang panjang atau
kita menggunakan NIGHT MODE ia boleh mengakibatkan gambar yang kita rakam itu
kabur.Jadi penggunaan TRIPOD amatlah digalakkan. Boleh juga bersandar pada
dinding atau pokok kalau kita terlupa nak bawa TRIPOD
·
TIMER
Walaupun
TRIPOD sudah dipasang pada kamera, jari kita juga mampu untuk menggoyangkan
kamera dan kemungkinan gambar yang dirakam itu akan kabur. Kita boleh elakkan
ini dengan mengaktifkan fungsi TIMER.atau PEMASA
Penetapan KAMERA
·
APERTURE
Guna
nilai APERTURE yang kecil atau bukaan APERTURE yang besar( ingat nilai dan
bukaan adalah satu benda yang berbeza) Apabila kita menggunakan nilai APERTURE
yang kecil, ia akan membenarkan lebih banyak cahaya akan masuk. Ini penting
kerana cahaya amat kurang pada waktu malam. Pilih fungsi Av atau MANUAL pada
kamera anda untuk mengubah nilai APERTURE.Bukaan APERTURE yang paling besar
untuk kebanyakan kamera digital kompak ialah f2.8.
·
ISO
ISO
kamera menyukat kepekaan cahaya. Nilai
ISO yang tinggi akan menyebabkan kamera lebih peka kepada cahaya dan akan
menghasilkan GRAIN(biji-bijian) yang dipanggil NOISE(kebisingan). Jika kamera
kita membenarkan kita untuk mengubah nilai ISO, ubahlah pada ISO yang paling
rendah untuk menambahkan lagi perincian pada gambar.
·
SHUTTER SPEED
Oleh kerana kita tidak menggunakan FLASH,
SHUTTER SPEED akan ditetapkan pada kelajuan yang panjang ini untuk membolehkan
lebih cahaya masuk.
Gunakan
FLASH anda ketahap maksima
·
Kamera kita mempunyai FLASH terbina dalam
yang boleh digunakan dalam pelbagai cara kreatif. Digunakan untuk membekalkan
pencahayaan yang secukupnya apabila keadaan sekeliling malap. Tahap kecerahan
ditentukan oleh penetapan pada kamera itu sendiri apabila nilai APERTURE dan
SHUTTER SPEED dipilih. Dan kebanyakan kamera akan mengaktifkan FLASH apabila
difikirkan perlu. Kebiasaanya apabila SHUTTER SPEED jatuh pada tahap selamat
(iaitu keadaan dimana nilai SHUTTER SPEED yang panjang dan boleh mengakibatkan
gambar yang dirakam kabur) sekitar 1/30 sec. Kamera yang canggih juga akan
dapat mengesan keadaan dimana apabila seseorang itu dikelilingi oleh
cahaya-cahaya di belakang seseorang itu contohnya,FLASH akan diaktifkan untuk
mencerahkan bahagian yang gelap itu dan ini dipanggil FILL in FLASH.
·
Antara jenis jenis FLASH itu ialah
-
FLASH on- Boleh digunakan apabila kita mahu FLASH sentiasa aktif di setiap gambar yang dirakam.
- FLASH AUTO satu
penggunaan FLASH yang ringkas dan mudah.
- FLASH off Diperlukan ketika merakam gambar matahari
terbenam atau merakam gambar bagunan yang bercahaya pada waktu malam
RED
eye REDUCTION
·
Membantu untuk mengurangkan kesan RED EYE.
Kesan RED EYE ialah disebabkan cahaya
FLASH mencerahkan saluran darah pada mata dan cahaya ini terpantul semula dan
menghasilkan mata seakan akan PONTIANAK. Kesan ini juga boleh dikurangkan
dengan menjauhkan sedikit jarak kamera dan SUBJEK. Tetapi jarak liputan FLASH
akan berkurangan. Walaupun kesan ini tidak boleh dielakan apabila FLASH
dinyalakan tetapi ia boleh dikurangkan dengan mengubah saiz anak mata supaya
kesan kemerahan ini boleh dikurangkan. Caranya ialah dengan membiaskan mata
dengan cahaya yang terang supaya anak mata itu mengecil. Ini dilakukan dengan
pelbagai cara antaranya ialah dengan menggunakan lampu selama beberapa saat
sebelum gambar diambil. Ataupun kita boleh meminta SUBJEK untuk melihat cahaya
pada Telefon bimbit atau pemetik api terlebih dahulu.
SLOW SYNC
·
Jurugambar menggunakan fungsi ini untuk
kebebasan berkreati. Ia akan memancarkan cahaya dari FLASH dengan menggunakan
SHUTTER SPEED yang panjang
Merakam
Imej yang bergerak
·
Membekukan pergerakan- jika kita ingin
membekukan imej subjek yang sedang bergerak,kita perlu menggunakan SHUTTER
SPEED yang singkat(laju). sekurang kurangya menggunakan SHUTTER SPEED 1/300
untuk membekukan imej keseluruhanya. adakalanya imej subjek yang ingin dirakam
itu sangat laju seperti kereta lumba,dan kita harus menggunakan SHUTTER SPEED
yang lebih tinggi seperti 1/1000. ini tidak akan menjadi masalah kerana
kebanyakkan kamera sekarang mempunyai SHUTTER SPEED yang laju sehingga 1/8000
Pergerakan
Kabur untuk keseluruhan pemandangan
·
Jika kita ingin menghasilkan gambar yang
kabur yang menunjukkan kelajuan sebuah kereta itu,haruslah kita menggunakan
SHUTTER SPEED di bawah 1/100. Teknik ini amat berhasil apabila kita lakukan ia
ketika latar belakangya mempunyai cahaya dari pelbagai warna. Ia juga sesuai
ketika di mengambil gambar alam semulajadi,pokok yang sedang ditiup angina dan
air sungai yang sedang mengalir deras. Kombinasi kabur dan permainan warna akan
menghasilkan gambar seolah olah ianya dilukis.
Panning
·
Imej yang hanya kabur di bahagian belakang
tetapi SUBJEK tidak kabur. Teknik ini amat rumit dan memerlukan kesabaran dan
kemahiran. Menggunakan SHUTTER SPEED yang panjang dan menggerakkan kamera
mengikut pergerakan yang sama seperti SUBJEK. Apabila dilakukan dengan betul ia
akan menghasilkan imej SUBJEK yang jelas dan imej BACKGROUND yang kabur,ini
seolah olah menonjolkan pergerakan sesuatu SUBJEK itu.
Pergerakkan
kabur hanya untuk subjek sahaja
·
Selalunya diaplikasikan ketika waktu malam
dengan kombinasi cahaya dari lampu kereta dan sebagainya. Kita sudah pastinya
selalu melihat gambar yang merakam hanya satu garisan cahaya di atas jalan.Perlu
menggunakan TRIPOD ini kerana kita menggunakan SHUTTER SPEED yang lama
Gambar
potret yang bagus
·
Kita semua boleh merakam imej potret Cuma
yang membezakanya ialah cantik atau tidak. Imej potret tidak harus dirakam
dalam keadaan kelam kabut. Jangan juga merakam SUBJEK ketika dalam keadaan
keduanya duanya senyap. Merakam imej SUBJEK ketika mereka bercakap akan
menghasilkan gambar yang menarik dan akan mendedahkan ekspresi. SUBJEK tidak
perlu tersenyum untuk menjadikan ianya potret yang baik.
Lokasi
·
Jika tidak mempunyai studio, tumpukan
perhatian pada potret persekitaran. Ketengahkan SUBJEK dan juga keadaan
sekelilingya tetapi jangan sampai menenggelamkan SUBJEK. Gunakan nilai APERTURE
yang besar untuk memberi tumpuan pada SUBJEK.
Pencahayaan
·
Gunakan fungsi SOFT FLASH. Cahaya dari
tingkap atau lampu di sekeliling. Cahaya matahari mampu memberikan pencahayaan
yang sempurna. Waktu redup memberikan pencahayaan yang sekata manakala matahari
yang terik kadangkala memerlukan kita menggunakan REFLECTOR untuk mengelakkan
bayang bayang yang keras. Ini sama seperti konsep FILL in FLASH.
Gambar
Lanskap yang bagus
·
Tempat yang tinggi selalunya memberikan
pengawalan pemandangan.Jika kamera anda mempunyai fungsi MANUAL, gunakan
APERTURE f11 atau f16 untuk memastikan keseluruhan pemandangan adalah dalam
keadaan fokus. Awal pagi dan lewat petang adalah masa yang sangat sesuai untuk
merakam imej lanskap. Ini kerana pada ketika ini, sudut pencahayaan matahari
adalah rendah dan akan menghasilkan bayang bayang dan tekstur yang menarik. Kebiasaanya
lanskap yang menarik tidak mudah didapati di tepi jalan,sebaliknya perancangan
awal dengan membuat rujukan di laman web tentang lokasi yang menarik adalah
satu tindakan yang bijak. Lensa jarak luas selalunya digunakan untuk Lanskap
ini kerana ia memberikan lebih luas pemandangan dan menghasilkan perspektif. Imej lanskap akan lebih menarik jika satu
elemen di hadirkan sebagai FOREGROUND untuk menghasilkan satu kesan “jarak”
atau perspektif yang menarik.Pastikan kita guna APERTURE kecil untuk mengelak
imej menjadi kabur. Pastikan kita tidak lupa untuk membawa TRIPOD, ia untuk
mengelakan gambar menjadi kabur. Dapatkan TRIPOD yang ringan kerana kita akan
menggunakan tenaga untuk mencari lokasi yang lebih menarik. Cari lokasi yang membolehkan kita abaikan
bahagian atas dan bahagian bawah untuk menghasilkan imej yang lebih dramatic
seakan akan komposisi panorama “LETTERBOX”. Gunakan POLARIZING FILTER untuk
menggelapkan sikit langit dan meninmbulkan sedikit warna pada lanskap.( FILTER
ini boleh dikatakan harus ada untuk setiap fotografi lanskap). Gunakan
HYPERFOCAL DISTANCE untuk mendapatkan SHUTTER SPEED yang singkat dan DEPTH OF
FIELD yang hebat. HYPERFOCAL DISTANCE membolehkan kita merakam lanskap yang
jelas dari FOREGROUND sehingga BACKGROUND. Ia lebih bagus dari menetapkan jarak
fokus lensa pada infiniti. Jika kamera kita mempunyai pilihan untuk merakam
gambar dalam format RAW pastikan kita menetapkan dalam format ini selain JPEG.
Format RAW sudah tentu akan menggunakan ruang yang besar dalam MEMORY CARD
tetapi ia tidak akan melakukan perubahan pada resolusi imej seperti JPEG.
Format RAW membolehkan kita mengolah gambar pada tahap yang lebih selesa dengan
menggunakan perisian seperti ADOBE PHOTOSHOP.
Fotografi Seni bina (architecture)
·
Kunci bagi imej senibina yang menarik
ialah dengan memahami apa itu imej DISTORTION(herotan) dan pemilihan waktu yang
sesuai untuk merakam. Jika kita merakam gambar bangunan yang tinggi, elakan
merakam dari sudut bawah ini kerana bahagian bawah bangunan akan kelihatan
lebih besar berbanding bahagian atas. Cari lokasi yang tinggi kalau boleh untuk
sudut yang lebih baik. Pencahayaan yang
berbeza juga menghasilkan suasana yang berbeza. Jika bangunan itu tidak dapat
pencahayaan yang secukupnya ketika waktu siang, mungkin pada waktu malam lebih
baik cahayanya. Pastikan juga imej yang dirakam itu mempunyai cerita yang boleh
disampaikan. Seperti blok pejabat yang hanya mempunyai satu ruang bilik sahaja
yang bercahaya. Cahaya tepi akan menghasilkan bayang bayang yang lebih dramatik
di hadapan manakala cahaya dari belakang pula akan menghasilkan imej siluet. Kebanyakan
gambar bangunan yang cantik dirakam ketika waktu malam dan ketika masih ada
cahaya sedikit di langit. Kita tidak perlukan peralatan kamera yang mahal untuk
menghasilkan imej yang cantik. Jangan lupa TRIPOD.
Still Life ( hidupan pegun)
·
Rakaman imej jenis ini selalunya
dirakamkan di ruang dalam. Kita perlukan lampu yang baik. Tingkap selalunya
memberikan pencahayaan yang cukup dari matahari. Haruslah berhati hati apabila
kita menggunakan FLASH terbina dalam kamera. Semakin dekat FLASH dengan SUBJEK
akan menghasilkan pencahayaan yang agak terang. Gunakanlah tisu untuk
mendapatkan pencahayaan dari FLASH yang lebih tersebar. Jika kita menggunakan
cahaya dari matahari, berkemungkinan kita perlu untu menetapkan SHUTTER SPEED
pada waktu panjang. Gunakan TRIPOD dan TIMER. Jangan lupa untuk mengimbangi
cahaya dengan meletakkan sekeping kertas bewarna putih di bahagian bertentangan
untuk memantulkan cahaya. Mulakan merakam gambar hidupan pegun dengan kuantiti
yang kecil. Mulakan dengan satu SUBJEK. Perhatikan bagaimana cahaya
mempengaruhi SUBJEK. Tambahkan elemen yang lain untuk komposisi yang berlainan.
Semasa merakam SUBJEK, selalu fikirkan tentang kontra warna, sifat sifat cahaya
dan tekstur. Perhatikan Latarbelakang. Latarbelakang akan menghasilkan kontra
warna. Latarbelakang yang baik juga akan membantu untuk menonjolkan lagi
SUBJEK. Latar belakang yang kurang elok akan menenggelamkan SUBJEK. Kain baldu
hitam akan menyerap cahaya dan ianya boleh digunakan apabila kita tidak mahu
sebarang pantulan cahaya pada SUBJEK.
Sumber: https://creatphoto.wordpress.com/mengendali-kamera-anda/teknik-mengambil-gambar/
No comments:
Post a Comment