Saturday 23 December 2017

TUGASAN: BUKU CERITA

Hari tu saya dah jelaskan mengenai story boardkan?

Hari ini saya nak tunjukkan story board yang telah saya buat bersama rakan sekumpulan saya iaitu fatihah. Untuk tugasan kali ini adalah sedikit berat berbanding tugasan lain. kerana untuk tugasan ini pensyarah kami telah menyenaraikan beberapa syarat iaitu kami boleh meniru kartun yang terdapat dalam televisyen tetapi haruslah mengubah warnanya agar tidak berlaku plagiat. Oleh itu kami harus melukisnya semula dan memasukkan warna yang berbeza dari watak asli. Setelah melaakukan banyak pertimbangan dan pemilihan saya dan fatihah akhirnya memilih tajuk cerita " TONY YANG SUKA BERBOHONG" sebagai tajuk buku cerita yang kami hasilkan. Kami merujuk watak Nemo untuk membuat jalan cerita buku cerita ini. Sebelum itu kami harus menghasilkan story board jalan cerita Tony yang Suka Menipu sebelum memindahkannya ke dalam digital book.


Inilah hasil story board yang kami hasilkan setelah melakukan banyak perbincangan dan kajian untuk menghasilkan pergerakkan, kelakuan dan emosi dalam buku cerita nanti. Banyak pengalaman dan pengajaran yang saya dapat sepanjang membuat lakaran ini. Hal ini kerana kami harus membuat lakaran ini dengan teliti dan menggunakan elemen unsur rekaan dan prinsip rekaan dengan baik dan betul pad watak. Watak digubah dalam bentuk Cartoon dan bukan realistik adalah untuk menunjukkan watak yang ceria dan tidak menakutkan kanak-kanak.

Di sini kami banyak bermain dengan garisan untuk menunjukkan komposisi watak. Yang berada di hadapan kami tebalkan garisannya untuk menunjukkan di mana dia berada dan di belakang kami menggunakan garisan yang halus supaya jalan buku cerita kami nampak seperti 3D.

Pemilihan warna pula adalah berdasarkan kesesuaian watak. Warna hijau menjadi pilihan untuk watak utama iaitu Tony adalah untuk menunjukkan karekternya yang masih mentah atau muda. kerana warna hijau adalah warna yang segar untuk karekter Tony yang masih mentah dan berfikiran cetek. Manakala shark atau Jerung diwarnakan dengan warna Unggu adalah untuk menampilkan karekternya yang garang dan ganas. Warna purple di main dalam bentuk krom untuk mewujudkan bentuk pada badannya iaitu di atas badannya diwarnakan dengan warna unggu tua dan bawah badannya pula diwarnakan dengan warna unggu muda. Kawan- kawan tony diberikan warna- warna yang cerah supaya menampilkan watak keanak-anakkan kawan-kawannya dan menunjukkan keceriaan ikan yang masih muda dan pulus. Pemilihan warna yang ceria adalah untuk menarik minat kanak- kanak membaca buku cerita yang kami hasilkan kerana tugasan kali ini kami memilih untuk menghasikan buku cerita kanak- kanak. Oleh itu setiap warna dan emosi yang ditunjukkan di dalam buku cerita ini haruslah bersesuaian untuk kanak- kanak.

Setelah selesai memilih warna dan melakarnya di ata story board ini kami akan melangkah ke step seterusnya iaitu membuat digital book.

No comments:

Post a Comment