Wednesday 6 December 2017

Tugasan 4 : Islamic Pattern

Proses Mencipta Corak Islamik

Tugasan kali ini adalah untuk membuat corak islamik, memang agak sukar untuk membuat corak islamik namun tugasan ini harus dilaksanakan dan di hantar pada minggu ke 13. Berikut merupakan proses-proses dalam membuat corak islamik saya :

1.Proses pertama adalah dengan membuat petak- petak yang akan digunakan untuk melakar corak nanti. Seterusnya setelah selesai membuat petak petak yang akan menjadi panduan untuk mencipta corak, corak pun dibina di atas garisan petak-petak tadi. Saya menggunakan garisan yang bewarna merah untuk menimbulkan corak islamik saya untuk memudahkan saya melihat hasil daridada corak yang saya cipta.

2. Seterusnya setelah corak yang saya inginkan menjadi, saya meletakkan corak tersebut secara berulang- ulang mengikut prinsip corak islamik. Setelah selesai membuat pengulangan pada corak, adalah memasukkan warna pada corak . Warna sejuk menjadi pilihan saya untuk tugasan saya kali ini. Hal ini kerana saya menganggap warna sejuk adalah warna yang sesuai untuk menunjukkan keindahan agama islam. Warna sejuk yang saya pilih adalah warna biru dan warna merah jambu.

Hasil Akhir









No comments:

Post a Comment